пʼятниця, 15 травня 2020 р.

Значення сценічного дихання на занятті з хореографії


Значення сценічного дихання на заняттях з  хореографії
Ритм сценічного дихання — це вираз емоційного життя, пов'язаного із змістом та характером сценічної дії. Тому не можна установити незмінні формули дихання для кожного окремого руху та до їх композиційного поєднання, безмежного у своєму музичному розмаїтті. 
Дихання виконавця танцюриста повинне не тільки відновлювати його працездатність, але й служити засобом акторської виразності. Під час напруженої психофізичної роботи організм танцюриста підсвідомо знаходить найбільш раціональний та художній ритм дихання. Відображуючи силу і драматизм сценічної дії, дихання може бути різним за своїми станами: глибоким, спокійним, рівномірним або поривчастим, частішим. 
Техніка дихання виконавця має бути добре відпрацьована, натренована. 
Грудне дихання може вільно поєднуватись із черевним. Це дає силу та ємкість для постачання киснем. Таке дихання поступово випрацьовується шляхом тривалих, фізично важких вправ на уроках та репетиціях (тренуваннях). Без тренованого, гарно поставленого дихання організм танцюриста не може бути витривалим і сильним. Нетренований танцюрист швидко "видихається", слабнуть його м'язи та воля.  Зусиллям волі переборюється також найвищий ступінь фізичної втоми, тієї, що називається "мертвою точкою", після якої з'являється "друге дихання". Подолавши "бар'єр" граничної стомленості, танцюрист може витримувати подальшу високу м'язову та нервову напругу. Недостатньо витривале дихання обмежує технічні та акторські можливості виконавця, заважає знайти справжню волю до фізичної дії. 
Аналізуючи досвід науковців, можна дати рекомендації загального характеру, які мають допомогти в процесі оволодіння хореографії : під час виконання вправ вдихати і видихати необхідно тільки носом; після довготривалого виконання рухів необхідно зробити один глибокий вдих. Це обумовлено тим фактом, що організм танцівника потребує більшої кількості кисню.  Саме тому існують особливі техніки вдиху та видиху, що адаптовані до певних рухів. 
Так, виконання plie супроводжується глибоким та ритмічним диханням. Під час згинання колін у повільному ритмі необхідно робити повний видих. Розгинаючи коліна – глибокий вдих. Закінчуючи вправу (робоча рука відкривається з І позиції в II позицію), необхідно повністю розпрямити плечі та грудну клітину. Виконуючи battement tendu дихання повинно бути спокійним і рівномірним. Його необхідно поєднувати з ритмом руху. Виконуючи два рухи на 2 такти 2/4 музичного супроводу, треба робити глибокий вдих, під час наступних двох рухів – видих. Не дивлячись на дуже швидкий темп виконання battement tendu jete, дихання повинно бути спокійним і скоординованим із рухом. Виконуючи 4 рухи на 2 такти 2/4 музичного супроводу необхідно зробити глибокий вдих. Виконуючи наступні 4 рухи (2 такти) повністю видихаємо повітря. Виконуючи 2 рухи rond de jambe par terre на 1 такт 4/4 музичного супроводу, робиться вдих. Наступні 2 рухи – видих. Якщо перед вправою робиться preparation, то під час його виконання робиться глибокий вдих, а на наступні 2 рухи видих і так далі. Battement fondu – рух повільний, плавний, тому і дихання повинно бути спокійним,  рівномірним. Виконуючи 2 рухи на 2 такти 3/4 музичного супроводу, робиться вдих. Наступні 2 рухи – видих. Якщо перед вправою робиться preparatson, то під час його виконання робиться глибокий вдих, а на наступні 2 рухи видих і так далі. Battement frappe – дуже енергійний рух. Якщо в процесі виконання даного руху дихання буде хаотичним, то виконавець почне задихатись і значно ускладнить собі завдання. Саме тому необхідно приділяти значну увагу раціональному диханню. А саме: виконуючи 4 рухи на 2 такти 2/4 музичного супроводу, необхідно повільно і природно зробити глибокий вдих, не фіксуючи цей процес. Під час наступних двох рухів - повний видих, також повільно і природно. Виконуючи petit battement sur le cou-depied, необхідно дихати спокійно і рівномірно, не можна затримувати подих. Необхідно робити вдих кожні два такти 2/4 музичного супроводу, і видих на наступні два такти. У процесі виконання rond de jambe en l'air дихання спокійне і рівномірне. Виконуючи 4 рухи на 2 такти 4/4 музичного супроводу, робиться вдих. Наступні 4 рухи – видих. Під час виконання grand battement jete не можна переривати дихання. Дихати необхідно спокійно і ритмічно незалежно від того, що рух дуже енергійнийВиконуючи 2 grand battement jete на 2 такти 2/4 музичного супроводу, необхідно зробити глибокий вдих. Таким чином, під час двох останніх тактів робиться видих. Таким чином, вправи, що виконуються з використанням запропонованих дихальних технік розвивають витривалість, здатність переносити великі навантаження, зміцнює здоров'я , роблячи заняття з хореографії більш плодотворними. Слід зауважити, що поки дихання не стане рефлекторним, необхідно слідкувати за видихом, пам'ятати про нього в процесі виконання руху, тоді стан безпорадності значно віддалиться.   Виходячи з вище викладеного матеріалу, ми можемо зробити висновок, що під час викладання хореографії необхідно приділяти увагу не тільки методиці виконання та викладання певних рухів і вправ, а й обов'язково поєднувати цю роботу з правильною технікою дихання (автор Чернишова А.М.).

Немає коментарів:

Дописати коментар